Τι είναι η Λογοθεραπεία;

Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές του λόγου, της ομιλίας, της φωνής, της επικοινωνίας, της κατάποσης και της σίτισης σε παιδία, εφήβους και ενήλικες.

Πότε πάμε σε Λογοπεδικό;

Αν ένας γονιός προβληματιστεί για την πορεία της λεκτικής και επικοινωνιακής εξέλιξης του  παιδιού του, θα πρέπει να απευθυνθεί σε έναν επαγγελματία Λογοπεδικό για να αξιολογήσει , να διαγνώσει και τέλος εάν κρίνεται απαραίτητο να εντάξει  το παιδί σε εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα για να διορθώσει λεκτικές, λειτουργικές και επικοινωνιακές ανεπάρκειες.

Η διαπαιδαγώγηση του λόγου στα παιδιά είναι υπεύθυνο καθήκον . Γι’ αυτό δεν πρέπει να το βλέπουμε μόνο σαν πρόβλημα που έχει σχέση με την αισθητική της ομιλίας, αλλά σαν πρόβλημα που σχετίζεται με την πλήρη εξέλιξη της παιδικής προσωπικότητας.

Τι να προσέξουν οι γονείς:

ο κάθε παιδί είναι   μ ο ν α δ ι κ ό  και έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης σε όλους τους τομείς, όπως και στη ανάπτυξη του λόγου του. Σε κάποια παιδία η γλώσσα λύνεται πιο γρήγορα ενώ σε άλλα καθυστερεί, χωρίς αυτό πάντα να σημαίνει ότι τα πρώτα είναι πιο έξυπνα και ξεχωριστά.

Ωστόσο υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις που πρέπει να πείσουν τους γονείς να απευθυνθούν σε έναν Λογοθεραπευτή.

 Κάποια καμπανάκια που πρέπει να ενεργοποιήσουν τους γονείς είναι:

  • 18 μηνών: Προφέρει μόνο φωνήεντα ή το λεξιλόγιό του είναι πολύ φτωχό. Χρησιμοποιεί 2-3 λεξούλες για να επικοινωνήσει.
  • 2,5 ετών: Επικοινωνεί λεκτικά με λιγότερες από 10 λέξεις.
  • 3 ετών: Το παιδάκι έχει περιορισμένο λεξιλόγιο και όταν μιλάει δεν το καταλαβαίνουν οι γύρω του, δεν χρησιμοποιεί άρθρα, ρήματα, επίθετα, προθέσεις και γενικά δεν σχηματίζει απλές προτάσεις.
  • 4 ετών το παιδί δεν μιλάει με κατανοητό και σωστά δομημένο λόγο , δεν διηγείται απλά γεγονότα, η ομιλία του παρουσιάζει πολλές αρθρωτικές διαταραχές (αλλάζει κάποιο φώνημα με κάποιο άλλο π.χ λέει « λόδα» αντί «ρόδα» , «σέλω»  αντί  «θέλω» κλπ. κάνει μεταθέσεις ή αλλαζει  συλλαβές π.χ  «κίρτινο» αντί  «κίτρινο», «καρινινι» αντί  «καναρίνι» κλπ)
mother-and-son-crafting-together-at-home-LTK34BD.jpg
girl-with-brush-drawing-sun-on-paper-PND2R36.jpg
Ανεξάρτητα της ηλικίας του παιδιού όταν το παιδί:
  • Έχει μονότονη φωνή (σιγανή ή πολύ δυνατή) , η χροιά της δεν είναι ανάλογη της ηλικίας του.
  • Μιλάει με τη μύτη.
  • Δυσκολεύεται να ξεκινήσει την πρόταση «κολλάει», «μπλοκάρει» ή επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις.
  • Σε κάποιο στάδιο της ανάπτυξής του σταματάει να μιλάει ή δεν αναπτύσσεται πια ό λόγος του.
  • Παρουσιάζει εμμονές, λεκτικές -και μη- στερεοτυπίες, ηχολαλία ( επαναλαμβάνει σαν παπαγάλος ότι ακούει από άλλους ή την τηλεόραση) καθώς και δεν επικοινωνεί με άλλα συνομήλικα παιδιά.

Οι δυσκολίες και τα λάθη έχουν δυσάρεστες επιπτώσεις στον ψυχισμό του παιδιού και αργότερα ως ενήλικα. Σε πολλές διαταραχές του λόγου και της ομιλίας, όσο πιο γρήγορα γίνει η λογοθεραπευτική παρέμβαση, τόσο πιο εύκολη, άμεση και σίγουρη θα είναι και η αποκατάστασή τους.